Detail projektu

ALTER EGO – institut pro podporu vzdělanosti z.s.

1. 7. 2021 – 31. 12. 2022

301 615 Kč

Hlavním projektovým záměrem je vybudovat víceúčelovou, široce dostupnou a prakticky využitelnou, a hlavně dlouhodobě udržitelnou platformu pro systematický osobnostní a profesní (sebe)rozvoj pracovníků doprovázení, postavenou na srozumitelné a inspirující filozofii.
Součástí projektového záměru je poukázat napříč celým systémem a strukturou sociálně-právní ochrany dětí v ČR (MPSV, Krajské úřady, OSPOD, fyzické či právnické osoby, pověřené výkonem sociálně-právní ochrany dětí) na šíři a rozsah multioborových kompetenčních požadavků a nároků na výkon profese "pracovníka doprovázení pěstounských rodin". A v návaznosti na to akcentovat potřebnost zajištění odpovídající specializované a cílené podpory těchto pracovníků ve smyslu vzdělávání, supervize, terapeutického poradenství, ev. terapie atp. Spolu s tím ale také ukázat, kde jsou hranice této profese a tím vymezit relevantní a legitimní očekávání od jejího výkonu jak ze strany systému SPOD, tak ze strany doprovázených náhradních rodin. Smyslem plošného šíření samotné myšlenky, na které stojí předkládaný projekt, je též snaha o zvýšení vnímané prestiže této profese.
Projekt v maximální míře využije vytvořené výstupy projektu Kompetenční model doprovázejícího pracovníka, který realizovala organizace Rozum a Cit, zreviduje jejich aktuální platnost, aktualizuje je a inovuje. Zmiňovaná platforma by se měla stát využitelným nástrojem pro všechny pracovníky doprovázení.

- Rozšířený a aktualizovaný kompetenční model pracovníka doprovázení
- Celorepublikový přehled o vnímání role doprovázejících pracovníků
ve smyslu očekávaných kompetencí a předpokladů pro výkon této profese ze strany orgánů státní správy, resp. úřadů zabývajících se agendou SPOD - Rozšířená a aktualizovaná on-line aplikace pro hodnocení kompetenčních úrovní
- Sada upravených, inovovaných a rozšířených specializovaných vzdělávacích programů s akreditací MPSV ČR a MŠMT ČR (se zaměřením na sociální pracovníky, působící v institucích zřízených MŠMT, např. dětské domovy, speciální školy)
- Orientace v problematice SPOD
- Základní témata v oblasti specifik a potřeb dítěte v NRP
- Základní témata v oblasti specifik a potřeb rodinného systému v NRP
- Sebeřízení a plánování postupů práce
- Komunikační dovednosti
- Nový, pilotně ověřený specializovaný vzdělávací program s akreditací MPSV a MŠMT ČR (se zaměřením na sociální pracovníky, působící v institucích zřízených MŠMT, např. dětské domovy, speciální školy)
- Přehled průměrované úrovně rozvinutí jednotlivých kompetenčních oblastí, resp. kompetencí u posuzovaného vzorku pracovníků
- Proškolení účastníků pilotně zapojených do projektových aktivit ve dvou specializovaných vzdělávacích programech
- 5.Redesignovaný modul: „Komunikační dovednosti“
- Nový modul: „Pracovní styly a hnací síly (drivery)“
- Aktualizovaná a rozšířená metodika pro práci s rozšířeným a aktualizovaným kompetenčním modelem pracovníka doprovázení
Bližší informace naleznete na www.centrumpodpory.cz.